Amsterdam, Nederland | Gepubliceerd op: 30 september 2010
Pitch
Natuur en Milieu lanceert nieuwe identiteit ontwikkeld door Interbrand Amsterdam! www.natuurenmilieu.nl http://pr.co/p/0005yr
Samenvatting
Amsterdam, 30 September 2010 - Merkenadviesbureau Interbrand heeft een nieuwe visuele identiteit ontwikkeld voor Natuur en Milieu. Met de lancering van de nieuwe website vandaag, is de eerste stap gezet van de onthulling van een nieuwe beeldtaal. De visuele identiteit verbeeldt de rol en ambitie van de onafhankelijke stichting die zich inzet voor duurzame energie, mobiliteit en voedsel.
Details

“Deze nieuwe identiteit heeft tot doel om Natuur en Milieu in het hart van Nederland te plaatsen”, zegt Patrick Stal, Senior Consultant bij Interbrand in Amsterdam. “Natuur en Milieu is uniek in haar activiteiten en projecten en verbindt vaak verschillende partijen. Omdat wij in de kerngedachte van Natuur en Milieu geloven en samen een baanbrekend design mochten creëren, hebben wij de nieuwe identiteit grotendeels pro bono gerealiseerd. Wij zijn ervan overtuigd dat Natuur en Milieu met deze identiteit het meest unieke merk op de markt van Europese milieuorganisaties zal zijn en daarmee een baken voor alle belanghebbenden.”

Beeldmerk voor samenwerking en flexibiliteit
Natuur en Milieu ontwikkelt vernieuwende oplossingen, sluit samenwerkingsverbanden en brengt mensen bij elkaar. Olof van der Gaag, Manager Communicatie en Fondsenwerving  van Natuur en Milieu: “Wij zijn erg trots op onze nieuwe visuele identiteit. Het is een eigentijdse en krachtige verbeelding van onze strategie. We laten zelfbewust zien wie we zijn en nodigen mensen, bedrijven en overheden uit om met ons mee te doen. Wij zullen er hard voor werken om met deze nieuwe identiteit midden in de Nederlandse samenleving duurzame oplossingen te realiseren”.

Markering baanbrekende projecten
De nieuwe identiteit is opgebouwd rond een kenmerkend beeldmerk; de ‘Ampersand Stempel’. De ‘Ampersand Stempel’ weerspiegelt wat Natuur en Milieu doet. Het markeert alle activiteiten van de organisatie. De drie gelijke bogen voegen de belangrijkste stakeholders samen (overheid, bedrijfsleven en burgers), de open cirkel omringt de stempel van Natuur en Milieu en geeft met zijn openheid aan dat anderen welkom zijn.

Een deel van de nieuwe beeldtaal raakt het verlangen van Natuur en Milieu om zichzelf meer te laten zien als de organisatie achter baanbrekende projecten. Deze ambitie wordt weerspiegeld als een vouw op de pagina waardoor het onderste boven komt en het merk van achter een project lijkt te komen om vanaf daar naar de voorkant te treden. Om een relatie met de 'Ampersand Stempel' te creëren, heeft Interbrand een driehoek gebruikt om de vouw weer te geven. De drie punten van de driehoek verwijzen direct naar de markten en stakeholders van de stichting: overheden, bedrijfsleven en burgers.

Hommage aan typografie Amsterdamse School
“Omdat wij continu geïnspireerd zijn door onze omgeving, hebben wij signalen uit onze wereld genomen om ons te helpen in de ontwikkeling van deze nieuwe identiteit voor Natuur en Milieu”, zegt Alexanda Hulme, Designer bij Interbrand en hoofdverantwoordelijke voor de nieuwe identiteit van Natuur en Milieu. “Het nieuw gesneden lettertype is een hommage aan de typografie van de Amsterdamse School (1910-1930) die in meerdere steden door het land duidelijk herkenbaar is. Het kleurenpalet weerspiegelt de steeds veranderende persoonlijkheid van de natuur; de kleuren die Natuur en Milieu zal gebruiken, zullen met de seizoenen en de tijd van de dag veranderen. Van een lentemorgen in Brabant tot zonsondergang op een winterdag in Zandvoort. Al deze kleuren worden weergegeven in het nieuwe palet. Deze verscheidenheid geeft het merk de mogelijkheid om te zingen of om te schreeuwen, afhankelijk van de context”, aldus Hulme.

Citaten
“Deze nieuwe identiteit heeft tot doel om Natuur en Milieu in het hart van Nederland te plaatsen. Natuur en Milieu is uniek in haar activiteiten en projecten en verbindt vaak verschillende partijen. Omdat wij in de kerngedachte van Natuur en Milieu geloven en samen een baanbrekend design mochten creëren, hebben wij de nieuwe identiteit grotendeels pro bono gerealiseerd. Wij zijn ervan overtuigd dat Natuur en Milieu met deze identiteit het meest unieke merk op de markt van Europese milieuorganisaties zal zijn en daarmee een baken voor alle belanghebbenden.”

— zegt Patrick Stal, Senior Consultant Interbrand Amsterdam.

— Olof van der Gaag, Manager Communicatie en Fondsenwerving Natuur & Milieu
“Omdat wij continu geïnspireerd zijn door onze omgeving, hebben wij signalen uit onze wereld genomen om ons te helpen in de ontwikkeling van deze nieuwe identiteit voor Natuur en Milieu. Het nieuw gesneden lettertype is een hommage aan de typografie van de Amsterdamse School (1910-1930) die in meerdere steden door het land duidelijk herkenbaar is. Het kleurenpalet weerspiegelt de steeds veranderende persoonlijkheid van de natuur; de kleuren die Natuur en Milieu zal gebruiken, zullen met de seizoenen en de tijd van de dag veranderen. Van een lentemorgen in Brabant tot zonsondergang op een winterdag in Zandvoort. Al deze kleuren worden weergegeven in het nieuwe palet. Deze verscheidenheid geeft het merk de mogelijkheid om te zingen of om te schreeuwen, afhankelijk van de context”

— Alexanda Hulme, Designer Interbrand Amsterdam